Thursday, July 26, 2012

WOW Day 2

-Wonderful Overseas Weekend (WOW)
-Day 2 (14/7/2012)
-UPM, Serdang


Bismillahirrahmanirrahim... 



Alhamdulillah dapat jugak publish yang kedua. Tapi aku nak cakap-cakap awal-awal, hari kedua ni, ada banyak gangguan sikit jadi fokus pun kurang, mungkin aku je agaknya, orang lain semua okay je.




Katil dekat Blok Kalui tu sedap sangat agaknya sampai tak dapat nak bangun Qiamullail tapi Alhamdulillah Subuh semua tip top. Jadi, biasanya selepas Subuh dan ma'tsurat ada macam usrah sekejap. Naqib kumpulan adalah senior-senior fasilitator yang semuanya mantap dari segi akademik, agama dan sangat aktif dalam aktiviti-aktiviti luar. Ciri-ciri orang yang hebat ! Salute lah ! Fasilitator aku, Kumpulan 6 adalah Akhi Haziq dan Akhi Johari, si pengantin baru. Baru seminggu kahwin, merah lagi inai kat jari, dah datang jadi facilitator kami. Pengorbanan yang besar tu. Kalau tak silap dua-dua daripada UCC kut. Univesity College of Cork, Ireland.


So, usrah kami, atau nama bombastik nya Wonderwall, bincang macam-macam benda lah. Aku ingat lagi first Wonderwall kut. Kami diberi tugasan untuk habiskan sebiji epal yang digantung dengan tali, hanya dengan menggunakan mulut tak boleh guna tangan. Lepas tu, kena habiskan dalam masa 2 minit. Epal tu dah lah berpusing-pusing. So, at last, we decided to eat in a pair. Seorang tahan seorang lagi makan. FYI, kumpulan kami ada 9 ahli. So, kenyang lah semua dengan buah epal tu. haha. Di akhir rancangan program, kami diminta untuk ketengah kan apa yang kami dapat. Aku punya jawapan lok lak sangat. Sebab time tu macam blur-blur sikit. haha. Orang lain jawab kerjasama, maximize pancaindera yang ada, aku jawab UKHUWAH AIR LIUR ! Lepas tu, semua tergelak besar. Nasib baik cover baik punya. Aku explain yang ukhuwah ini ada banyak tahapnya, mula-mula kita kenal nama kawan-kawan, lepas satu jangka masa, kita naik lagi satu tahap, dapat borak gelak-gelak tepuk tampar dan sebagainya. So, ukhuwah yang paling tinggi aku cakap, ukhuwah air liur, sebab bila dah betul-betul baik dengan seseorang tu barulah kita dapat kongsi makanan dengan orang tu. Betul kan? kan? So, aku cakap since kita baru je datang ke WOW dan nama pun masih ingat-ingat lupa, kiranya facilitators WOW ambil jalan pintas untuk rapat kan ukhuwah kami dengan terus ke tahap yang tinggi. So, kalau yang tahap tinggi pun dah boleh cover, yang bawah tu apatah lagi. Semua pun tertunduk-tunduk mengiyakan, okay lah agaknya jawapan aku.


Lepas breakfast, ouh ya, makanan yang disediakan ala-ala BTN sedap dan banyak. Sesuai lah dengan perut aku. Lepas breakfast ada macam LDK (Latihan Dalam Kumpulan), yang dipanggil W.A.R, aku tak tahu it stands for what, aku assume it stands for WOWs Are Rawks ! haha. Dalam sesi W.A.R itu, setiap seorang kami ditunjukkan dengan sekeping gambar. Kami diminta untuk describe apa yang kami nampak. Gambar kemudian di-zoom out dan orang kedua pulak kena explain and so on. Akhirnya, gambar pertama itu macam dah dekat microscopic level. Punya lah banyak zoom out, ada lah dalam 20 kali zoom out. So, basically, this tells us not to jump into conclusion before we understand the thing completely. Do not judge a picture if you do not know the whole story. Lebih kurang macam tu lah. Banyak lagi pengajaran yang boleh didapat tapi I give you the chance to figure it out. Sambung kan synapses yang ada ! Fire up your neurons ! 




Lepas a cup of morning tea, eceh, akan ada talk by Ustaz Ridha. Lamanya tak jumpa ustaz. Hati peserta-peserta Intec masing-masing dah berbunga dah nak dengar talk daripada Ustaz. So, sebelum talk tu aku dengan Qimi meluru ke tandas. Perut memulas sikit sebab makan sambal nasi lemak banyak sangat kut. Di tengah-tengah "acara", black out pulak Blok Kalui tu. Ahhhh.... Sudah, dah lah gelap-gelita blok yang tak berpenghuni itu. Cepat-cepat aku settle kan aktiviti tertangguh, berlari masuk ke dewan. EH, rupa-rupanya satu Kolej Kelima blacked out. Makanya, kejap lagi bergelap dan berpanas lah talk kami. Redha saja lah...




------------------------------------------------------------------------------------------------------------


-Wisewords 2 - The Ambassador
-Ustaz Ridhauddin



Macam biasa sebelum ustaz nak masuk ke isi kandungan talk, ustaz pecahkan dulu peserta-peserta yang berpuak-puak. Kalau zaman-zaman dekat Intec, ustaz suruh pisahkan diri daripada kelompok negeri masing-masing. Yang Kelantan asyik duduk dengan geng-geng Kelantan je. Tak pun pecahkan assabiah sekolah. Yang SASER duduk dengan budak-budak SASER. Tak pun duduk dengan housemates dan classmates masing-masing. Macam aku zaman dulu-dulu. So, kan macam tak berkembang jaringan sosial kita. Dekat WOW ustaz pisahkan kami mengikut kumpulan dan tak boleh duduk bersebelahan orang yang sama kolej. Barulah peserta-peserta ini evenly distributed dalam hall tu. Inilah salah satu ciri-ciri seorang duta atau ambassador. Berkebolehan untuk bercampur gaul dengan orang lain dalam masa yang singkat. Aku ada seorang kawan yang macam tu, dia punya social network besar sangat. Lepas tu, nak campak ke mana pun tak ada masalah aku rasa. Peramah dan mesra alam. Inilah salah satu benda yang aku nak master daripada dia. Aku dah pun cuba belajar senyap-senyap daripada dia. Cuma tak handal lagi lah. Anda semua mesti tertanya-tanya siapakah insan tersebut kan? *Promosi habis*. Ini lah keistimewaan si Muhammad kalau anda dan anda nak tahu. Dah. Dah. Tak boleh berlebih-lebih dalam pujian. hehe.


Daripada Muawiyah Bin Abu Sufyan RA, Nabi SAW bersabda : Berwaspadalah kamu dengan puji-pujian kerana ia boleh “meyembelih”.

( Riwayat Ibn Majah )




Orang kata "Don't judge the book by its cover" tapi bagi aku kalau cover pun tak reti nak jaga, tak ada effort nak mencantikkan, apatah lagi dalamnya. Macam tu lah jugak dengan seorang duta. Ouh ya, ruang lingkup atau skop duta di sini sangat luas. Duta Malaysia, duta Islam, duta keluarga dan sebagainya. Seorang duta sangat lah perlu menjaga appearance nya. Kalau anda bawa nama Islam anda haruslah berperangai seperti apa yang digariskan dalam Islam. Waktu ini aku dah termakan dalam juga sebenarnya. Biar lah muka tak sekacak mana, tak sejelita macam sesiapa yang anda rasa jelita, semua itu subjektif dan bersifat sementara. Petik kata Prof. Muhaya dalam slot Ikim pagi tadi, kita biasanya asyik fikir-fikirkan pada benda yang tiada, yang ada ni kita tak pernah rasa bersyukur. Mungkin muka kita banyak jerawat, macam aku lah kut, tapi cukup sifat ada tangan, kaki, jari semua ada. Mungkin hidung kita tak mancung mana tapi yang dalaman kita sempurna, buah pinggang, retina mata, paru-paru, kelenjar-kelenjar hormon semua berfungsi dengan sempurna. Entah-entah ada saja yang berhidung mancung nak bertukar hidung dengan kita asalkan dia dapat buah pinggang dan ginjal yang berfungsi. Bersyukur dengan kurniaan yang ada. Yang hilang atau kurang pada diri kita mungkin 2-3 tapi yang ada dan berfungsi ? Tak terkiranya banyaknya. Jadi, walaupun muka kita biasa-biasa saja tapi bermurah lah dengan senyuman. Senyum tak perlu kata apa-apa. Senyum biar kita mudah didekati, barulah senang nak buat kerja dakwah. Senyum menunjukkan yang kita gembira dan sebenarnya senyuman ini pun contagious sama macam menguap. Perasan tak bila kita tengok cerita yang happy ending ke bila pelakon tu tersenyum kita pun tersenyum. Contagious sangat. So, kalau kita senyum kita sebenarnya tengah spreading happiness.






Seorang duta hendaklah membuat keputusan seperti yang diwakilkan. Okay, analogi yang mudah. Malaysia blocks Israel. Tak berurusan langsung dengan negara tersebut dalam apa sektor sekali pun. Kita nak menziarah negara Israel pun tak boleh. Tup tup, kita yang dilantik sebagai duta Malaysia yang dijemput menghadiri perjumpaan dunia dengan sesuka hati nya buat keputusan untuk bekerjasama dengan Israel, siap nak bagi bantuan senjata dan kewangan lagi. Ini lah contoh bila kita tidak membuat keputusan macam keputusan pihak yang kita wakilkan. Tak ke huru hara dan mengamuk pihak yang kita wakilkan. Sama juga dengan situasi kita. InsyaAllah bila ke luar negara nanti kata Ustaz Ridha, kita akan mewakili agama dan negara. Jadi, sebagai Duta Muslim kita lah yang melambangkan Islam. Setiap keputusan yang kita buat wajib selari dengan keputusan yang telah ditetapkan oleh Allah. Kita mewakili agama Islam, tapi kalau teguk arak tak fikir 2-3 kali pun, menayangkan aurat dengan bangganya, tak wajarkah oleh murka dengan kita? Kita ini juga bila di sana nanti adalah cerminan negara bahkan keluarga. Kalau belajar entah ke mana perangai tak seberapa, tak nak bergaul dengan orang dari negara lain, tak memasal rakyat Malaysia, negara Islam dilabel jumud, kolot, tak mesra dan sebagainya. Kalau tak segan silu berpeluk dengan pasangan tak halal masing-masing, agak-agak apa orang akan cakap pasal mak bapak nun jauh dekat rumah. Jadi, with great opportunity comes great responsibility. Berfikirlah 3-4 kali kalau perlu sepuluh kali pun tak apa sebelum buat apa-apa keputusan. 




Okay? Proceed...


Agak-agak bila ditanya siapa berkepimpinan anda akan terfikir pasal siapa, agak-agak bila pensyarah cari seorang yang rajin anda akan tuding kepada siapa, agak-agak bila cikgu tanya siapa yang bijak anda terfikir wajah siapa? Semua jawapan mesti kepada orang lain. Yang baik-baik semua orang lain. Bak kata Ustaz, "kenapa perlu kita downgrade kan diri kita sendiri? " Kita kena tahu potensi diri. Ustaz kata bila students diarahkan untuk list down kelemahan diri, ada berpuluh-puluh, tapi untuk kelebihan diri, paling maksimum dia pernah baca 5.  LIMA SAHAJA. Bila disuruh list down kelebihan kawan dapat pulak berpuluh-puluh. Ini bukan soal bangga diri dan rendah diri, ini soal mengenal pasti kekuatan diri. Ini soal keyakinan diri. InsyaAllah lepas ini kita sama-sama fikir apa potensi diri. Bila dah dapat kenal pasti, barulah dapat kita salurkan pada tempat yang betul. Contoh kata, dalam bidang kerja dakwah, kalau mahir dalam bidang penulisan boleh set up a blog (bukan aku. aku masih dalam proses mencari potensi diri) hantar karya penulisan dalam majalah dan newspapers. Kalau jenis yang banyak cakap, boleh mula join banyak pertandingan-pertandingan pengucapan awam, start a group of usrah. Kalau otak kreatif dan pakar bidang ICT ini, boleh buat video and post on youtube, buat poster and set up a trending post in facebook, twitter and etc. Kalau tangan seni, boleh saja lukis kartun-kartun Islamik. Senang cerita kebolehan yang ada akan bermanfaat dalam apa-apa bidang yang kita nak libatkan diri. Kebolehan memasak? Siapa kata tak ada guna. the way to a man's heart is through his stomach. haaa... jadi apa yang penting kenal pasti dulu. Okay kawan-kawan?



Yang kelima adalah cakna isu semasa. Waktu ditanya pasal isu Rohingya hari itu, masing-masing menggelupur tak tahu apa nak dijawab. Sebagai duta Islam, kita kena cakna isu-isu semasa berkaitan Islam baik dalam mahupun luar negara. As the ambassador of Malaysia, sebelum nak fly ke sana, kena lah tahu serba banyak pasal Malaysia, tak lah nanti orang luar tanya pasal Malaysia, kita pula yang menggaru kepala. Caranya mudah, newspapers, tak payah nak memilih sangat lah, baca saja semua Utusan, Harakah, NST, Star, Metro, lepas tu baru buat perbandingan. Baru lah valid info yang kita tahu. Bila dah alang-alang log in ke facebook tu, rajin-rajin kan diri buka new tab. Cari maklumat pasal hot issues.


"Sesiapa yang beli dan baca surat khabar adalah orang yang matang. Yang beli dan baca !" -Solihin Mahadi-


Okay, to be honest, time talk ini, aku kurang fokus sikit sebab duduk belakang dan kepanasan. Hehe. Dah terbiasa manjakan diri. Lepas ini kena belajar tahan sikit. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Lepas talk tu, ada LDK @ W.A.R, kami dibacakan satu cerita dan diberikan watak untuk setiap kumpulan. Lepas tu, setiap kumpulan diberikan masa dalam 2 minit untuk mencungkil dan menyenaraikan kelebihan diri dan mencari kesalahan watak-watak yang lain. Bab fire-mem-fire ni memang dah jadi kepakaran aku, habislah group si Aman kena. haha. Okay, ini nak buat satu kenyataan, SAYA BUKAN BERSIKAP PREJUDIS ! SAYA TAK HINA ORANG-ORANG MISKIN ! Cuma waktu itu, memerlukan aku untuk fire kumpulan lain. Aku tak lah macam itu. :) Pengajaran game ini sebenarnya nak biasakan diri kita untuk berani mempertahankan diri, pandai mencari potensi diri macam yang Ustaz Ridha sarankan. 




Habis Zohor, ada treasure hunt pulak. Best memang best. Sangat informative. Dari satu checkpoint ke checkpoint, banyak sangat benda yang dapat dipelajari. Kalau nak cerita satu-satu 3 hari 3 malam baru habis agaknya. Ada real version of hang man, masak-masak, teroka peta dunia, buat poster, travel by subway, tikar himpit and of course sesi musolla sekejap. Nak tunggu gambar, tuan punya kamera Qimi tak upload lagi. Sama-sama lah kita tunggu. hehe. Selesai treasure hunt masuk lah ke talk yang seterusnya pancit ouh !


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


-Wisewords 3: Open Your Eyes
-Dr. Aminurrashid Yatiban



Sebelum nak masuk ke isi kandungan program, nak minta maaf sesangat. Time ini lose focus banyak kali. Terlentuk pun ada juga. Jadi, point yang ada tak seberapa. Sorry.




As a whole, konsep talk ini adalah untuk menyeru semua peserta buka mata yang fizikal, minda dan mata hati. Lihat nikmat Allah yang ada di depan mata kita, ibu bapa, kawan-kawan, makanan, minuman dan SubhanaAllah banyak sangat. Cuba tutup mata dan tekupkan telapak tangan di dada, nikmat nyawa, jantung yang masih berdegup, darah yang masih mengalir deras dalam salur darah. Cuba buka mata hati, cari nikmat iman dan Islam. Cuba fikir nikmat mana yang kita dustakan. Nikmat mana yang kita gunakan untuk mengejar keredhaan Allah. 




Kemudian, ustaz bawa kami ke isu perantau. Menjadi seorang perantau itu, cabarannya banyak, fizikal, emosi dan sosial. Ustaz bawakan kami satu contoh seorang perantau yang terulung iaitu Imam as-Syafie. Kami diajak untuk berfikir dengan Minda as-Syafie. Satu fakta menarik yang aku dapat tahu ialah dek kerana terkenal nya beliau sebagai seorang perantau. Masjid as-Syafie tu ada lambang kapal layar pada kubahnya instead of bulan dan bintang. 




Minda As-Syafie

- Allah adalah matlamat. Dalam setiap perkara Allah yang didahulukan. 
- Menjadi orang yang bermanfaat kepada orang lain.
- Maksiat sifar. 


Lepas maghrib dan dinner ada forum daripada our seniors dan seorang yang telah menetap di luar negara dalam 17 tahun. Serius lama. Memang dia dah betul masak dengan orang sana. Lagi sekali, fokus saya hilang sebab kelemahan diri lah sebenarnya. Satu, sebab ada banyak berkaitan falsafah dan sosiologi yang saya kurang arif ditambah dengan bahasa yang melangit. Kedua, masuk bab ekonomi. Seronok hafifi. Time tu aku dah ting-tong, lost semua. Paling boleh masuk pun bila seorang panel tu cerita pasal comparing attitude of Muslim Malaysia dan Not-Yet-Muslim di sana. Isi yang sama seperti yang dibincangkan oleh Ustaz Hasrizal. Lepas tu, seorang lagi panel lagi yang cerita pasal kepentingan usrah dalam menjaga kita di sana nanti. Kawan-kawan join usrah ya nanti. Hapuskan stigma masyarakat pasal usrah, sesat lah, ekstremis lah, PAS lah, jumud lah, eh tak lah ! Usrah yang aku join sangat-sangat berlainan. Banyak sangat yang diperolehi. Kena cuba dulu baru tahu. 



Macam biasa sebelum masuk tidur, ada sesi tazkirah sikit dan bacaan al-Mulk. Sayu je masing-masing waktu itu. Dan setiap kali itu jugak aku berdoa dalam hati 




"Ya Allah jangan lepas kan aku daripada jalan ini. Ya Allah tetapkan hati aku ke arah ini. Ya Allah biar lah aku sentiasa berada dalam kumpulan-kumpulan ini, dipenuhi dengan Roh-roh Islami" 



Malam tu aku balik terus terbongkang. Orang lain sibuk-sibuk pasal tragedi seorang sahabat aku ini. Aku sibuk buat tahi mata. Penat badan dan minda. Saturated dengan macam-macam ilmu. Dan macam itulah berakhirnya hari yang kurang produktif bagi aku.


Pasal tragedi itu? Aku simpan untuk entry yang akan datang. Adeh, selsema dan batuk sebab jerebu dekat rumah. Dugaan waktu Ramadhan. hehe. Okay, Ma' assalamah. 







4 comments:

  1. Replies
    1. takpe nanti dekat-dekat nak fly kau boleh join lagi. entah-entah waktu tu affan dah jadi PD dah. hehe

      Delete
  2. sol.. terharu aku ko ckap aku peramah and mesra alam ea.. haha.. and bila pulak ko belajar dari aku ni..?? haha.. tq promo blog.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila aku cakap takda pun. haha. belajar daripada pemerhatian. hehe

      Delete