Sunday, July 22, 2012

WOW Day 1

-Wonderful Overseas Weekend (WOW)
-Day 1 (13/7/2012)
-UPM, Serdang


Bismillahirrahmanirrahim...







Atas permintaan seorang sahabat aku ini, Haqimi, yang kehilangan nota WOW, terpanggillah aku untuk type, summarize dan catat nota-nota WOW dalam diari ini.




"Baguslah Qimi kau hilang note tu, kalau tak aku pun tak start blog ni. InsyaAllah the knowledge will last longer bila aku abadikan nota-nota ini di alam maya daripada simpan dalam fail yang hampir renyuk tu. haha."



For those who doesn't have a clue about WOW, this video may explain a bit about this programme in the most awesome, cool, short, simple and yet professional. 





*SPOILER ALERT : aku baru nak cerita Day 1, tapi video ini dah merumuskan sampai habis*



Haa... WOW ini sebenarnya a pre-departure programme organised by the seniors for their juniors. Ianya melibatkan semua aspek kitaran hidup seorang mahasiswa luar negara daripada lokasi universiti, pengangkutan, penempatan, masjid, tempat makan sampailah fiqh-fiqh yang perlu diamalkan dalam situasi-situasi tak terjangka. Best tak? Best kan. Rugi tak pergi.



Awal-awal pagi hari Jumaat itu, aku bertolak ke KTM Klang, tangan sentiasa pegang phone, kut-kut ada sesiapa text or call nak tanya dekat mana. Malam itu pun nak puas ber-skype dengan Aman bincang-bincang pasal WOW, nak bawa apa, nak gerak pukul berapa, nak makan dekat mana. haha. Sepanjang perjalanan itu, asal nampak remaja-remaja yang  pakai jubah je, hati mesti terdetik "Oh, ini mesti nak ke WOW" asal nampak yang bertudung labuh je "Sah, nak berkumpul dekat WOW", asal nampak yang berketayap je "Kalau tanya ni, mesti cakap akan ke WOW". Nak cerita betapa terujanya waktu itu, sampai ke mana pun asyik nampak WOW. haha.




Oh, the best part was when we (Qimi and I) were heading to Masjid Jamek for Jumaat prayer. Subhanallah, ramainya manusia, berpusu-pusu ke masjid. Dalam masjid pun tersangatlah padat sampai every single spot, eh correction, every single shaded spot was fully occupied, hatta bayang-bayang halus sebatang pokok kelapa sekalipun ada 3 orang berbaris dekat belakang itu. Cuaca pulak panas terik membahang. Lastly, kami sembahyang atas tikar (nasib baik ada tikar), di bawah sinaran sang suria. Kulit rasa macam nak terbakar, tapi pujuk hati kata ini sebahagian daripada kafarah dosa. But somehow, the feeling was very different when compared to the solat that I performed dalam masjid yang ber-air cond dan berkipas. At that moment, I felt that we, humans, are nothing compared to Allah, rasa sangat rendah dan tak berkuasa. Memang lain sangat. So, I guess it is not a bad idea at all for us to try, once in a while, performing solat in an extreme and unique environment. 


Dipendekan cerita, sampai-sampai saja kami ke UPM, terus mendaftar bilik, dapat sebilik dengan Aman. Memandangkan bilik di Kolej Kalui itu boleh tahan luasnya, kami sumbat je 3 orang satu bilik, heret tilam masing-masing masuk dalam itu. Baru meriah sikit. Lepas Asar ada sesi pembahagian kumpulan dan sedikit taaruf dalam kumpulan. Main ping pong berjemaah, barulah terjalin ukhuwah. Dari situ lah kenal dengan mahasiswa-mahasiswa dari merata pelosok Malaysia dan bidang-bidang yang berlainan dari perubatan. Mathematics ! Bidang yang rare entah ada tak ada dekat Intec. Berkembang sikit minda budak-budak Intec bila dapat bersosial dengan orang lain course ni.


Selepas Isya', bermulalah Wisewords 1, talk daripada penceramah-penceramah terkemuka dan yang pernah belajar atau bekerja di luar negara. Jadi semua nya fresh dari pengalaman masing-masing. 



 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-Wisewords 1 - Islam Heritage or Choice
-Ustaz Hasrizal Abdul Jamil






Ceramah dimulakan dengan bertanya respon peserta-peserta program, dari situ ada yang nampak bersemangat, ada yang kedengaran nya bersemangat, tak kurang juga yang 'bersemangat'. Dapatlah jugak satu fakta dari Ustaz Hasrizal yang aku rasakan sangat berguna kalau-kalau esok lusa nak bagi talk dekat ratusan audiens. Bila seseorang individu itu memberi respon sebenarnya hanya 10% sahaja dari perkataan, 30% daripada intonasi dan selebihnya daripada bahasa tubuh badan. 


10% - Words
30% - Intonation 
60% - Body Language


So, kalau suara je bersemangat tapi badan melentuk atau nada sarkastik semacam je, ada lah yang tak kena tu. Penceramah kena lah cepat-cepat bertindak untuk boost up the mood. 


Kata Ustaz Hasrizal, sebelum nak ke luar negara, pelajar-pelajar sangat sangatlah perlu untuk mengenal pasti objektif mereka ke luar negara. Nak merasa Sonata Musim Salju? Nak merebut peluang melihat negara orang? Nak kenali budaya Mat Salleh? Nak melepaskan diri daripada kekangan keluarga? Nak ambil segulung ijazah? Nak penuhi hasrat ibu bapa? Nak menuntut ilmu dan mengembangkan syiar Islam? Terpulang. Soal hati ini bukan boleh dipaksa, kita sendiri yang kena lentur.


Kata Ustaz Hasrizal lagi, sebelum diri itu nak menjejak kaki ke tanah orang. Wajib! Tidak boleh tidak, mesti kena upgrade ilmu. Dalami ilmu agama yang ada, banyakkan bacaan dan libatkan diri dalam majlis-majlis ilmu. Contoh yang diberi kepada kami waktu itu, takkan lah nak solat diumur 20 tahun tapi masih berbekalkan ilmu Darjah 2. Sewaktu Darjah 2 itu, kita belajar the basic things about solat, tapi bila kita meningkat dewasa ini kena lah sentiasa update kan diri dengan ilmu yang tak pernah kita tahu. Cari yang mana Sunat ab'ad yang mana hai'at yang mana khilaf ulama', apa yang hadis yang dirujuk, ayat al-quran mana yang dirujuk, macam mana ulama'-ulama' itu boleh come out dengan keputusan sebegitu. SubhanaAllah, waktu itu rasa tertusuk sangat hati yang tak berapa nak bersih ini. Banyaknya ilmu yang nak kena dalami, banyaknya nak cover zaman-zaman jahiliah muda-mudi dulu. Harap-harap lah aku mampu. Cara-cara nak upgrade ilmu ini ialah dengan banyak mempersoalkan sesuatu perkara itu.





"Kamu belum betul-betul beriman sehingga kamu sudah mempersoalkan keimanan kamu" -Abu al-Hassan al-Asy'ari- 



Kalau kita sendiri takut nak mempersoalkan keimanan kita, kalau kita takut nak berbincang pasal agama-agama lain, bukankah itu menandakan ilmu kita cetek, iman kita rapuh, kita akan goyah bila diserbu dengan persoalan-persoalan daripada penganut agama-agama yang lain. Inikah ilmu yang nak dijadikan pegangan di luar negara nanti, silap-silap hanyut di sana nanti. Aku pun tertunduk-tunduk mengiyakan, dekat Malaysia yang majoritinya Muslim pun aku macam ini, kalau dekat sana nanti. Nauzubillah. Kena buat sesuatu ini. Jom ! Jom!
Okay, ini ada satu cerita best ini. Jemputlah baca. hehe.




"Al-kisahnya dekat satu negara yang tak tahu entah dekat mana sekarang ini, ada seorang pahlawan yang sangat hebat. Semua raksasa dibunuh, tutup mata pun boleh. Bila dia mati, rakyat-rakyat jelata pun berbondong-bondong datang bina tugu dia dekat tengah-tengah bandar. Pada suatu hari ada seekor gagak datang bertenggek betul-betul atas kepala patung itu. Elok je burung itu nak terbang, dia pun melepas, setepek kena kepala patung pahlawan yang gagah perkasa katang badang six pack itu. Apa patung itu boleh buat? Pasrah je lah."




ILUSI VS REALITI


Itulah bezanya antara ilusi dan realiti. Si gagak itu realiti dan patung pahlawan itu ilusi. Macam itu lah situasi umat Islam dan kaum Yahudi hari ini. Kaum Yahudi itu realiti sebab kalau kita teliti ayat-ayat al-quran, apa yang diceritakan di dalamnya masih relevan dengan kaum mereka sekarang ini. Tapi umat Islam? samakah dengan umat Islam yang diceritakan dalam Quran? Semuanya hanya tinggal ilusi dan lagenda.




"Saya pergi ke Paris, lantas saya bertemu dengan Islam tanpa Muslim. Saya kembali ke Kaherah dan saya bertemu dengan Muslim tanpa Islam"-Muhammad Abduh-


Persoalan yang dilontarkan oleh Ustaz yang betul-betul buat aku rasa terpaku, terkesima adalah :




"Cuba kita bandingkan antara Jepun dan Malaysia. Apa point yang boleh kita gunakan untuk menarik minat mereka tentang Islam. Kita nak cerita pasal Surah al-Asr? Budaya menepati masa mereka jauuuuuuuuuh lebih baik daripada Muslim di Malaysia. Kita nak cerita pasal attitude dalam bekerja? Budaya tekun dan gigih mereka dalam kerja sangat keterhadapan daripada Muslim di Malaysia. Kesimpulannya mereka lebih Islam daripada Muslim sekarang ini. Etika-etika yang diajarkan oleh Islam dah lama diterapkan dalam komuniti mereka. Fikir-fikirkan"



Beralih ke topik perbincangan yang seterusnya. 




Sunnatullah VS Syariatullah



Perbincangan kami dimulakan dengan satu analogi,

Kebun Pak Haji:
  • Pak Haji seorang yang sangat warak, tiap-tiap hari qiam, dhuha, sembahyang di awal waktu, rawatib tak tinggal. Tiap-tiap pagi lepas Subuh, dia baca Quran dan lepas dhuha baru dia ke kebun. Sebelum cucuh benih tu dia baca doa'. Dalam pukul 12 dia dah balik sebab nak bersiap-siap untuk Zohor. Ada  hari yang sempat dia membaja ada hari yang tak. Ada hari yang dia sempat menyiram ada yang tak. Ouh ya. Keluasan kebunnya ialah 12km persegi, terletak di bahagian kanan kampung, menghadap kiblat dan sebelah Masjid. Betapa Islamiknya tanah kebun beliau bak kata Ustaz Hasrizal. 
  • Hasilnya: pokok hidup segan mati tak mahu.

Kebun Henry Middleton:
  • Henry ni seorang kaki judi, tiap-tiap hari berzina, rasuah pegawai-pegawai pertanian seminggu sekali. Senang cerita segala jenis maksiat dia buat. Tapi lepas Subuh, kata Ustaz, dengan tak mandinya air liur kering kat pipi, tahi mata kat hujung mata dia pergi ke kebun. Dia pastikan baja yang diberi cukup mineral dan nutrisi nya, pH of the soil is perfect, light and water availability tip top. Dalam pukul 1 baru dia balik ke rumah untuk sambung aktiviti maksiatnya. Keluasan kebunnya juga 12km persegi, tapi terletak di sebelah kiri kampung, membuntuti kiblat, sebelah rumah pelacuran.
  • Hasilnya: pokok hidup segar bugar shining brightly.


Kedua-duanya mengamalkan sekularisme. Bak kata Ustaz, sekularisme itu apabila mementingkan satu sahaja di antara melengkapi Syariatullah dan Sunnatullah. Pokok Pak Haji bagai bunga kembang tak jadi sebab dia tidak menepati Sunnatullah untuk tumbesaran pokok tersebut. Pokok memerlukan nutrisi dan mineral untuk tumbuh membesar. Pokok si Henry subur mekar sebab dia menuruti Sunatullah yang ditetapkan untuk pokok tersebut. Tapi duit hasil yang dia dapat mugkin tak berkat, keluarga tak tenteram, masalah menimpa tak henti-henti. Kesimpulannya, untuk menjadi Muslim produktif kedua-duanya mesti seimbang. Kita kena bertindak adil barulah bahagia dunia akhirat. Contoh paling mudah, makanan yang terbaik hendaklah Halal dan Toyib. 


Halal (disembelih dengan nama Allah, bukan daripada anjing atau babi dan campurannya) untuk menuruti Syariatullah dan Toyib (baik) (rendah kolestrol, cukup vitamin, kurang lemak). Haaa... barulah sihat walafiat.


To sum up, kita sebagai Muslim ada banyak lagi tanggungjawab yang tak tertunai, kita sendiri harus membuktikan kita adalah Muslim atas pilihan kita sendiri bukan warisan keluarga. Kalau kita sedar ianya adalah pilihan, kita tak akan merasa peraturan dan hukum yang ada sebagai kekangan. Sedikit kekangan itu perlu untuk membawa kesejahteraan. Kebebasan total hanyalah membawa musibah daripada kebahagiaan. Aku umpamakan macam main wau, kalau tak ada tali, wau itu dah hilang di bawa arus angin, tapi dengan adanya tali yang mengawal pergerakan, bila agak-agak dah nak terbang tanpa hala tuju je, ada tali yang mengongkong pergerakan wau itu. okay tak?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sebenarnya nak tulis sikit je, tapi terpanjang pulak. Sebahagian daripada isi kandungan talk tersebut ada yang diolah dan diubah sedikit mengikut kesesuaian dan kefahaman aku. Kalau ada salah minta tolong tolong tolong betulkan. Okay? Ini baru Day 1, insyaAllah akan disambung pada masa hadapan. Ma assalamah.
 
p/s: Qimi O.K ke K.O post aku?



     

7 comments:

  1. gila bagus kau share! mcm aku dok kat kerusi kt kk5 tuh lagi je rasa nya..haha teruskan sol,boleh ingt balek sume! xD thanks anyway,terharu.haha

    ReplyDelete
  2. ouh my Hermione, kan ni first day, so macam byk jugak catit, hari-hari lepas tu ..... hehe. tolong ingat-ingatkan aku ea untuk post2 yg akan datang.

    ReplyDelete
  3. tq sol, aku nye nota pun hilang gak. sgt2 bagus ko share bnda ni, takut hilang pulak ilmu yg dpt time wow. penyakit ilmu itu lupa. :)

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah yang mana aku teringat aku tulis. Kalau ada yang tertinggal atau terlupa tolong ingatkan ea.

    ReplyDelete
  5. seriously nice, best, marvellous and creative..keep it up sol!ni la jd nye ble sol da mnulis..huhu..mantap2..i'm wowed!

    ReplyDelete
  6. Aman ! hehe. Kita kan warga Kalui. roomate pulak tu. Mesti boleh punya. haha. (tetibe je)

    ReplyDelete