Saturday, September 29, 2012

Salam Perantauan #1

Bismillahirrahmanirrahim...


Baru berapa hari di bumi Ireland dah nak salam perantauan bagai. hehe. Itu saja bagi gempak. Tajuk untuk menarik viewers. Taktik yang berkesan setakat ini. haha. Bila difikirkan balik, dah lama juga tak bubuh sesuatu dalam blog sendiri, daripada sebelum fly lagi. Busy? Salah satunya. Asyik-asyik timbang berat beg je, nak bagi cukup 20kg itu pun terlebih dan kena bayar juga di airport. Melayang duit. haha. Okay, lets go straight to the point.


Entry kali ini is to express my deepest gratitude to family, friends and friends-to-be.=)


Muka dah tak terurus sebab dah 5 jam di KLIA.

Usrati Jannati (Keluargaku Syurgaku)

Orang asyik-asyik kata Baiti Jannati (Rumahku Syurgaku) je, tapi apa guna "Bait" kalau tak ada ahlinya. Biar rumah tak nampak mewah, tapi kita bahagia di dalamnya. Tapi kalau dapat mewah kedua-duanya apa salahnya. =)

Seminggu sebelum ke Dublin adalah masa kemuncak kesibukan. Macam-macam benda perlu dibuat. Selak balik senarai barang, yang mana masih tak cukup, yang mana masih kurang, yang mana dah bertimbun. Dah siap bubuh, timbang pula, kalau terlebih keluar balik, lepas tu timbang lagi. hehe. Timbang banyak kali pun masih terlebih dan kena bayar bagasi terlebih, walaupun orang lain lepas je, takpe lah. Sekali sekala kata orang.   



Belanja duit beli barang dan sebagainya memang tak terkira banyaknya. Sejak daripada kenduri entah dah berapa ribu terbelanja macam tu je. Konon nak menyumbang pakai duit simpanan sendiri, tapi alahai sikit sangat. Setakat dua ribu tu apa lah sangat. Ayah dengan mak juga yang keluar duit. 


Rasa bersyukur sangat dikurniakan mak dan ayah yang meletakkan anak-anak dahulu dalam semua perkara. Bila sebut pasal pendidikan, lengkap serba serbi, rasanya tak pernah rasa keciciran sebab tak cukup barang, duit dan masa yang diberi. Kalau terjadi pun sebab diri sendiri yang lambat pick up. Pemalas sangat agaknya. Sebelum nak berangkat ni lah, ke hulu hilir program sana sini, shopping tak habis-habis dengan ayah dengan mak. Peluang yang berbaki itulah macam-macam benda nak buat. Terima kasih mak. Terima kasih ayah.


Syukur juga sebenarnya bila dilahirkan dalam keluarga yang besar. Riuhnya KLIA bila semua datang nak buat lambaian terakhir. Dari Johor Bahru pun sanggup turun ke Selangor semata-mata nak hantar ke KLIA, yang bekerja pada hari Jumaat tu pun berhempas pulas sempatkan diri ke lapangan terbang, tak kurang juga yang tawar diri untuk masak makanan versi "Rumah" buat kali terakhir. SMS dan call berduyun-duyun. Terharu sangat-sangat. Yang nak naik ke kapal terbang  tu seorang je, tapi yang hantar sekampung. Duit-duit yang diberi sebagai buah tangan atau hadiah pun banyak, ada je yang salam berhulur duit. Yang berhulur kotak hadiah pun ada. hehe. Terima kasih daun keladi, kalau jumpa hulur lagi. hehe. *Bergurau*. 




                           

Sampai masa nak berlepas tu jugalah sesi mohon restu dan lambaian terakhir. Disebabkan event penyampaian hadiah punya pasal, masa dengan keluarga tinggal sepuluh minit je. Mana cukup ! Satu kampung ni datang, nak salam peluk sorang-sorang pun sempat tak sempat je. Waktu itu sebak yang teramat. Lidah terkelu, terkesima hilang kata-kata. Air mata dah bergenang-genang tinggal nak tumpah je. Nasib baik dapat kawal. Nampak lah cool nya sikit. hehe. Pesanan demi pesanan disampaikan. Harapan dan harapan dan harapan dan harapan menggunung tinggi di bahu tak berapa bidang ini diletakkan.

"InsyaAllah, aku akan cuba yang terbaik. Ingat aku datang dengan pengharapan yang tinggi, aku mesti pulang dengan kejayaan. Sanggupkah nak patahkan impian dan harapan mak ayah nenek dan keluarga? Takkan nak keronyok campak buang pesanan yang mereka bagitahu ratusan kali itu?" 

(Sesi Monolog dalaman sekejap)

Selingan daripada bahagian keluarga,
Terima kasih juga kepada kawan-kawan yang datang. Terubat juga rindu dek sebab berbulan dah tak berjumpa. Sanggup drive daripada tempat masing-masing. Besta, Kentang, Pian, Paan dan kawan-kawannya. Juga kepada yang ucap dan doa kan aku di Facebook, Skype, Phone, Whatsapp dan sebagainya. Terima kasih sangat-sangat. Semoga berjumpa lagi kawan-kawan. Jangan lupa aku sudah lah. haha.


InsyaAllah, mereka (keluarga dan kawan-kawan) inilah yang akan jadi pembakar aku bila semangat aku mula sejuk membeku, mereka inilah yang akan aku jadikan dahan untuk aku berpaut kalau aku agak-agak dah hanyut, mereka jugalah yang akan aku hadiahkan kejayaan kalau aku dah bergelar doktor nanti. InsyaAllah.






Terima kasih ayah, mak, nenek, mak long dan keluarga, mak su dan pak su dan keluarga, mak wan dan mak wan dan pak wan dan keluarga, tok su dan nek su, acik zamri dan keluarga, tok su dan nek su (set kedua). Senang cerita, semua-semua lah. hehe. =)


Sekian, untuk kali ini. Ada masa sambung lagi sikit. Semoga berjumpa lagi. Salam perantauan. =)



p/s: Mengantuk pulak. Masa dublin sekarang ini tepat 12 tengah malam. Nak tidur esok ada perjumpaan dengan JPA di RCSI.

p/s/s: Minta maaf juga kepada yang terlibat. Gambar yang ada tu terconteng sikit. hehe. InsyaAllah untuk keselesaan bersama baik di dunia dan akhirat. Mungkin time ni sibuk-sibuk nak hantar budak fly terbuka sikit. Menyusahkan betul lah aku ni. hehe.

p/s/s/s: Selingan gambar Muhammad Taqif a.k.a Takipan. haha. Kalau rasa seksi mengancam rawr, sila tutup mata. haha.


3 comments:

  1. haha..gmbr terconteng2..bgs solihin ni!

    ReplyDelete
  2. all the best sol! jaga diri bebaik kat tempat orang. kau bawak nama family, malaysia n islam. ganbatte! :)

    ReplyDelete